Slapen doen we onbewust en “gaat vanzelf”. Het is iets waar we meestal niet bij stilstaan.

Wanneer u echter slecht slaapt of slaap tekort komt, weet u als geen ander dat slaap niet “altijd” vanzelf komt! Het vormt vaak een groot probleem, zeker als slecht slapen een patroon is geworden waar u geen greep meer op heeft. In veel gevallen heeft slecht slapen veel negatieve consequenties voor het dagelijks functioneren. Een slaapprobleem is daardoor een 24-uurs probleem. De dag beïnvloedt de nacht en een slechte nacht heeft invloed op uw dag. Chronische slapeloosheid heeft gevolgen voor uw lichamelijke en geestelijke gezondheid. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het leidt tot een verhoogde kans op hart-en vaatziekten ( zoals een verhoogde bloeddruk), diabetes type 2, angst, depressie en ook overgewicht.

Met slaapproblemen naar de oefentherapeut?

Slapeloosheid heeft een grote gedragsmatige component. Een oefentherapeut helpt mensen door middel van bewustwording, geeft veel inzicht  en helpt om een positieve  gedragsverandering te bewerkstelligen. De oefentherapeut leert u beter te ontspannen, niet alleen voor het slapen maar ook gedurende de dag. Bent u gemotiveerd om kritisch te kijken naar de wijze waarop u nu omgaat met uw slaapprobleem en staat u open om er anders mee om te gaan, dan kunnen we een goede samenwerking opbouwen die gericht is op langdurige verbetering.

Om een goed beeld te krijgen van uw persoonlijke situatie is de volgende vragenlijst gemaakt.

Het doel is samen te zoeken naar mogelijkheden om meer greep te krijgen op uw persoonlijke situatie. Op deze manier krijgt de oefentherapeut inzicht in de ernst van uw klachten en de verschillende omstandigheden die een rol spelen bij het ontstaan of het in stand houden van uw slaapprobleem.

Dit helpt mee een persoonlijk plan te maken om uw klachten aan te pakken.

Vul deze vragenlijst in en verstuur deze a.u.b. voorafgaand aan uw eerste afspraak.

Alvast dank voor de genomen moeite!

Ga naar de slaapvragenlijst